Raming september 2024 (MEV 2025)
Stijging koopkracht gematigd door vertraging lastenverlichting
Uitgaven naar latere jaren verschoven
Het kabinet gaat ervan uit dat het niet lukt om alle begrote uitgaven op korte termijn te realiseren. Daarom worden sommige middelen naar latere jaren geschoven. Hierdoor verbetert het begrotingstekort voor het huidige jaar van -2,2% naar -1,8% bbp. Het begrotingstekort valt dit jaar en de komende jaren binnen de Europese norm van maximaal -3% bbp, maar komt wel steeds dichter in de buurt van de afgesproken vangrail en doorbreekt de norm vanaf 2029.
Armoededoelstelling wordt gehaald
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken om de armoedecijfers in de kabinetsperiode niet te laten stijgen ten opzichte van het niveau van 2024. In de cMEV werd deze doelstelling voor de kinderarmoede niet gehaald, door een stapsgewijze verhoging van het kindgebonden budget is dat nu wel het geval. De keuze voor dit soort gerichte maatregelen om de armoededoelstelling te behalen, staat wel op gespannen voet met de wens om op termijn het systeem van toeslagen af te schaffen.
De Macro Economische Verkenning 2025 beschrijft de wijzigingen ten opzichte van de cMEV 2025. De onderliggende economische raming is hetzelfde gebleven. De verschillen tussen beide ramingen zijn uitsluitend het gevolg van de verwerking van de aanpassingen in de begroting door het kabinet.
2023 | 2024 | 2025 | 2025-2028 | |
Bbp groeit weer (in %, per jaar) | 0,1 | 0,6 | 1,5 | 1,4 |
Werkloosheid blijft laag (% beroepsbevolking) (a) | 3,6 | 3,7 | 3,8 | 4,5 |
Koopkracht herstelt (mediaan, %, per jaar) | -0,6 | 2,5 | 0,7 | 0,8 |
Armoede blijft laag ( personen, in %) (a) | 4,6 | 4,5 | 4,4 | 4,4 |
Overheidstekort verslechtert (in % bbp) (a) | -0,4 | -1,8 | -2,5 | -2,5 |
(a) kolom 2025-2028 is niveau eindjaar (2028)
Contactpersonen
Tegelijkertijd met deze raming (MEV 2025) is ook een middellangetermijnraming tot en met 2028 (MLT) gepubliceerd. Daarnaast hebben het CPB, PBL en SCP een gezamenlijke reflectie op Prinsjesdag 2024 uitgebracht.
Downloads
Lees ook de MEV 2025. Daarnaast is er een actualisatie van de cijfers op middellange termijn gedaan.
Downloads
Contactpersonen
Downloads
Auteurs
Voor de bekostiging van uitkeringen op grond van de Participatiewet ontvangen gemeenten een budget van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De hoogte van het budget wordt bepaald op basis van een raming voor het aantal uitkeringsgerechtigden en de gemiddelde hoogte van een bijstandsuitkering. Het CPB publiceert ramingen van het aantal bijstandsuitkeringen in het lopende en komende jaar in het Centraal Economisch Plan (CEP) in februari/maart en in de MEV in september.
Downloads
Auteurs
In totaal zijn 28 fiscale maatregelen aan een uitvoerige toetsing onderworpen. Deze maatregelen zijn beoordeeld vanwege een geraamd budgettair effect van tenminste 50 mln euro, grote gedragseffecten of een sterk onzekere grondslag.
Downloads
Auteurs
Tegelijkertijd met deze raming (MEV 2025) is ook een middellangetermijnraming tot en met 2028 (MLT) gepubliceerd.
Downloads
Kerngegevenstabel 2022-2025, september 2024
Bekijk ook de toelichting op de cijfers en begrippen in de kerngegevens en aanvullende kerngegevens.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Relevant wereldhandelsvolume goederen en diensten (%) | 7,8 | -0,4 | 1,1 | 2,8 |
Concurrentenprijs (goederen en diensten, exclusief grond- en brandstoffen (%) | 15,2 | -1,9 | 1,1 | 1,6 |
Olieprijs (dollars per vat) | 100,8 | 82,5 | 83,0 | 77,2 |
Eurokoers (dollar per euro) | 1,05 | 1,08 | 1,08 | 1,10 |
Lange rente Nederland (niveau in %) | 1,5 | 2,8 | 2,7 | 2,7 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Bruto binnenlands product (bbp, economische groei, %) | 5,0 | 0,1 | 0,6 | 1,5 |
Consumptie huishoudens (%) | 6,9 | 0,8 | 0,7 | 2,7 |
Consumptie overheid (%) | 1,3 | 2,9 | 2,5 | 1,3 |
Investeringen (inclusief voorraden, %) | 5,6 | -9,1 | -3,2 | 3,7 |
Uitvoer van goederen en diensten (%) | 4,4 | -0,5 | -0,4 | 2,4 |
Invoer van goederen en diensten (%) | 4,4 | -1,8 | -0,7 | 3,7 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Prijs bruto binnenlands product (%) | 6,2 | 7,3 | 5,1 | 2,7 |
Uitvoerprijs goederen en diensten (%) | 19,1 | -0,9 | 1,0 | 1,7 |
Invoerprijs goederen en diensten (%) | 22,1 | -3,4 | -0,7 | 1,4 |
Inflatie, nationale consumentenprijsindex (cpi, %) | 10,0 | 3,8 | 3,6 | 3,2 |
Alternatieve cpi (koopkracht- en armoedecijfers) | 6,8 | 7,8 | 3,4 | 3,2 |
Inflatie (geharmoniseerde consumentenprijsindex, hicp, %) | 11,6 | 4,1 | 3,5 | 2,8 |
Loonvoet bedrijven (per uur, %) | 3,2 | 6,6 | 7,0 | 5,2 |
Cao-loon bedrijven (%) | 3,1 | 5,9 | 6,6 | 4,3 |
Koopkracht, statisch, mediaan alle huishoudens (%) | -2,5 | -0,6 | 2,5 | 0,7 |
Personen in armoede (niveau in %) | 4,8 | 4,6 | 4,5 | 4,4 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Beroepsbevolking (%) | 2,4 | 2,0 | 1,0 | 0,6 |
Werkzame beroepsbevolking (%) | 3,2 | 2,0 | 0,9 | 0,4 |
Werkloze beroepsbevolking (niveau in duizenden personen) | 350 | 359 | 375 | 390 |
Werkloze beroepsbevolking (niveau in % beroepsbevolking) | 3,5 | 3,6 | 3,7 | 3,8 |
Werkgelegenheid (in uren, %) | 3,9 | 1,4 | 0,7 | 0,2 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Arbeidsinkomensquote bedrijven (niveau in %) | 67,8 | 67,6 | 68,8 | 68,8 |
Arbeidsproductiviteit bedrijven (per uur, %) | 1,8 | -1,2 | -0,3 | 1,3 |
Individuele spaarquote (niveau in % beschikbaar inkomen) | 1,3 | 1,9 | 5,5 | 6,2 |
Saldo lopende rekening (niveau in % bbp) | 6,6 | 9,9 | 10,8 | 10,0 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
EMU-saldo (% bbp) | -0,1 | -0,4 | -1,8 | -2,5 |
EMU-schuld (ultimo jaar, % bbp) | 48,3 | 45,1 | 45,0 | 46,7 |
Collectieve lasten (% bbp) | 38,1 | 38,6 | 38,1 | 38,0 |
Bruto collectieve uitgaven (% bbp) | 43,6 | 43,4 | 44,1 | 44,8 |
Aanvullende kerngegevens 2022-2025
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Bruto investeringen bedrijvensector (exclusief woningen, %) | 6,4 | 2,4 | -1,7 | 1,7 |
Investeringen bedrijven in woningen (%) | 1,1 | -1,5 | -0,9 | 4,0 |
Uitvoer van binnenslands geproduceerde goederen en diensten (exclusief energie, %) | 4,5 | -1,2 | -0,5 | 1,8 |
Wederuitvoer (exclusief energie, %) | 5,6 | -0,4 | 2,6 | 3,3 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Uitvoerprijs goederen en diensten, exclusief energie (%) | 12,4 | 1,8 | 1,7 | 1,7 |
Afgeleide nationale consumentenprijsindex (cpi, %) | 11,8 | 3,0 | 3,1 | 3,4 |
Loonvoet sector overheid (%) | 6,7 | 5,9 | 8,4 | 4,7 |
Prijs overheidsconsumptie, beloning werknemers (%) | 4,9 | 5,8 | 7,9 | 4,8 |
Prijs materiële overheidsconsumptie (imoc, %) | 7,5 | 5,8 | 4,5 | 2,7 |
Prijs intermediair verbruik (%) | 9,4 | 6,1 | 4,4 | 2,8 |
Prijs bruto overheidsinvesteringen (iboi, %) | 7,0 | 4,3 | 3,1 | 2,3 |
Prijs nationale bestedingen (%) | 7,3 | 5,8 | 4,2 | 2,6 |
Prijs toegevoegde waarde bedrijven (%) | 6,2 | 8,4 | 4,5 | 2,9 |
Cao-loon marktsector (%) | 3,0 | 6,0 | 6,4 | 4,2 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Bruto binnenlands product (bbp, in miljarden euro's) | 993,8 | 1067,6 | 1128,2 | 1176,3 |
Kinderen in armoede (%) | 7,1 | 5,8 | 4,7 | 4,7 |
Bevolking (in duizenden personen) | 17591 | 17811 | 17950 | 18070 |
Beroepsbevolking (in duizenden personen) | 9898 | 10096 | 10200 | 10260 |
Bruto modaal inkomen (euro) | 39000 | 41500 | 44500 | 46500 |
EMU-saldo structureel (EC-methode, % bbp) | -1,3 | -1,0 | -0,9 | -1,7 |