Augustusraming 2022 (cMEV 2023)
Inflatie raakt steeds meer mensen, economische groei valt terug
Koopkracht hard onderuit, armoede neemt toe
Door de hoge inflatie en de daarbij achterblijvende loonstijging daalt de koopkracht in doorsnee 6,8% in 2022. Daarbij is er inflatie-ongelijkheid: hoe lager het inkomen, hoe sterker de financiële last van de inflatie wordt gevoeld. Het standaard koopkrachtbeeld is gebaseerd op de gemiddelde inflatie en houdt dus geen rekening met dit soort verschillen tussen huishoudens.
Het CPB publiceert voor het eerst een raming van de ontwikkeling van de armoede. De armoede neemt toe: door de inflatie is steeds meer geld nodig om aan de basisbehoeften te kunnen voldoen, terwijl de inkomens beperkt stijgen. Als gevolg hiervan stijgt de armoede in personen in 2023 tot 7,6%, voor kinderen is dat zelfs 9,5%. Net als voor de koopkrachtcijfers geldt dat deze cijfers de werkelijke problematiek nog onderschatten.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Economische groei valt terug na sterk herstel (bbp, groei %) | -3,9 | 4,9 | 4,6 | 1,1 |
Arbeidsmarkt blijft krap (werkloosheid, % beroepsbevolking) | 4,9 | 4,2 | 3,4 | 3,9 |
Hoge inflatie door energieprijzen (cpi, %) | 1,3 | 2,7 | 9,9 | 4,3 |
Statische koopkracht hard onderuit (%) | 2,5 | 0,3 | -6,8 | 0,6 |
Overheidstekort verbetert door tijdelijke factoren (% bbp) | -3,7 | -2,6 | -0,9 | -1,1 |
Lees ook de extra toelichting behorend bij deze raming.
Downloads
Kerngegevenstabel 2020-2023, 19 augustus 2022
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Relevant wereldhandelsvolume goederen en diensten (%) | -9,1 | 8,4 | 4,9 | 2,9 |
Concurrentenprijs (goederen en diensten, exclusief grond- en brandstoffen (%) | 0,3 | 6,1 | 9,7 | 3,2 |
Olieprijs (dollars per vat) | 41,8 | 70,7 | 105,3 | 89,7 |
Eurokoers (dollar per euro) | 1,14 | 1,18 | 1,06 | 1,02 |
Lange rente Nederland (niveau in %) | -0,4 | -0,3 | 1,1 | 1,6 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Bruto binnenlands product (bbp, economische groei, %) | -3,9 | 4,9 | 4,6 | 1,1 |
Consumptie huishoudens (%) | -6,4 | 3,6 | 5,7 | -0,3 |
Consumptie overheid (%) | 1,6 | 5,2 | 1,6 | 3,2 |
Investeringen (inclusief voorraden, %) | -6,3 | 2,9 | 2,6 | 0,8 |
Uitvoer van goederen en diensten (%) | -4,3 | 5,2 | 4,0 | 3,2 |
Invoer van goederen en diensten (%) | -4,8 | 4,0 | 2,8 | 3,2 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Prijs bruto binnenlands product (%) | 1,9 | 2,5 | 4,2 | 5,4 |
Uitvoerprijs goederen en diensten (%) | -2,9 | 8,3 | 16,6 | 2,9 |
Invoerprijs goederen en diensten (%) | -3,6 | 10,2 | 22,1 | 2,6 |
Inflatie, nationale consumentenprijsindex (cpi, %) | 1,3 | 2,7 | 9,9 | 4,3 |
Inflatie (geharmoniseerde consumentenprijsindex, hicp, %) | 1,1 | 2,8 | 11,4 | 4,3 |
Loonvoet bedrijven (per uur, %) (a) | 7,9 | 0,1 | 2,4 | 4,3 |
Cao-loon bedrijven (%) | 2,8 | 2,2 | 2,9 | 3,4 |
Koopkracht, statisch, mediaan alle huishoudens (%) | 2,5 | 0,3 | -6,8 | 0,6 |
Personen in armoede (niveau in %) (b) | 5,7 | 6,7 | 7,6 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Beroepsbevolking (%) | 0,4 | 0,9 | 1,7 | 1,4 |
Werkzame beroepsbevolking (%) | 0,0 | 1,5 | 2,5 | 0,9 |
Werkloze beroepsbevolking (niveau in duizenden personen) | 465 | 408 | 340 | 390 |
Werkloze beroepsbevolking (niveau in % beroepsbevolking) | 4,9 | 4,2 | 3,4 | 3,9 |
Werkgelegenheid (in uren, %) | -2,8 | 3,3 | 5,2 | 0,4 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Arbeidsinkomensquote bedrijven (niveau in %) | 76,3 | 74,5 | 75,0 | 73,8 |
Arbeidsproductiviteit bedrijven (per uur, %) | -1,5 | 2,5 | -0,4 | 0,8 |
Individuele spaarquote (niveau in % beschikbaar inkomen) | 12,8 | 11,5 | 6,1 | 4,8 |
Saldo lopende rekening (niveau in % bbp) | 7,1 | 9,0 | 7,2 | 7,4 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
EMU-saldo (% bbp) | -3,7 | -2,6 | -0,9 | -1,1 |
EMU-schuld (ultimo jaar, % bbp) | 54,7 | 52,4 | 48,8 | 47,1 |
Collectieve lasten (% bbp) | 39,9 | 39,7 | 39,2 | 38,4 |
Bruto collectieve uitgaven (% bbp) | 48,2 | 47,0 | 45,6 | 44,4 |
Aanvullende kerngegevens 2020-2023
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Bruto investeringen bedrijvensector (exclusief woningen, %) | -5,3 | 4,8 | 4,5 | -0,3 |
Investeringen bedrijven in woningen (%) | -0,6 | 3,3 | 2,0 | 1,1 |
Uitvoer van binnenslands geproduceerde goederen en diensten (exclusief energie, %) | -6,3 | 0,4 | 7,7 | 3,3 |
Wederuitvoer (exclusief energie, %) | -1,2 | 13,7 | 1,0 | 2,3 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Uitvoerprijs goederen en diensten, exclusief energie (%) | -0,7 | 5,5 | 10,9 | 3,7 |
Afgeleide nationale consumentenprijsindex (cpi, %) | 1,2 | 2,5 | 11,3 | 2,9 |
Loonvoet sector overheid (%) (c) | 4,3 | -0,2 | 4,8 | 3,0 |
Prijs overheidsconsumptie, beloning werknemers (%) (c) | 2,2 | 1,8 | 5,7 | 2,6 |
Prijs materiële overheidsconsumptie (imoc, %) | 1,7 | 2,2 | 7,8 | 5,8 |
Prijs intermediair verbruik (%) | -0,1 | 3,9 | 9,0 | 4,2 |
Prijs bruto overheidsinvesteringen (iboi, %) | 1,5 | 2,8 | 6,5 | 4,8 |
Prijs nationale bestedingen (%) | 1,9 | 3,3 | 7,0 | 5,4 |
Prijs toegevoegde waarde bedrijven (%) | 2,0 | 2,1 | 4,2 | 4,8 |
Cao-loon marktsector (%) | 2,8 | 2,0 | 2,8 | 3,4 |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Bruto binnenlands product (bbp, in miljarden euro's) | 796,5 | 856,4 | 933,2 | 994,2 |
Kinderen in armoede (%) (d) | 7,2 | 9,2 | 9,5 | |
Bevolking (in duizenden personen) | 17408 | 17475 | 17595 | 17735 |
Beroepsbevolking (in duizenden personen) | 9581 | 9663 | 9830 | 9970 |
Bruto modaal inkomen (euro) | 36500 | 37000 | 38500 | 40000 |
EMU-saldo structureel (EC-methode, % bbp) | -1,2 | -1,9 | -1,6 | -1,5 |
(a) De loonkostensubsidie NOW, en de continuïteitsbijdrage in de zorg, hebben een opwaarts effect op de loonvoetmutatie bedrijven in 2020 van 3,3%-punt en een neerwaarts effect van 2,0%-punt in 2021 en 1,2%-punt in 2022.
(b) De ratio van het aantal personen in huishoudens onder de armoedegrens en het totaal aantal personen. Het niet-veel-maar-toereikend criterium van het Sociaal en Cultureel Planbureau is als armoedegrens gehanteerd.
(c) De sluiting van delen van de overheid, in combinatie met doorbetaling van salarissen, en de loonkostensubsidie NOW hebben een opwaarts effect op de mutatie in 2020 van 0,2%-punt. In 2021 en 2022 is er een neerwaarts effect van 0,1%-punt.
(d) De ratio van het aantal kinderen in huishoudens onder de armoedegrens en het totaal aantal kinderen. Het niet-veel-maar-toereikend criterium van het Sociaal en Cultureel Planbureau is als armoedegrens gehanteerd.