Zoekresultaten
Het bereik van de externe productiviteitseffecten van hoger onderwijs
Hoger onderwijs heeft, naast een direct productiviteitseffect op de hoogopgeleiden zelf, ook effect op de productiviteit van anderen. Deze studie onderzoekt waar deze externe productiviteitseffecten van hoger onderwijs precies optreden. De conclusie is dat de externe effecten vooral binnen bedrijven plaatsvinden. Buiten bedrijven zijn de effecten relatief klein, en bovendien begrensd binnen de eigen bedrijfstak en op afzienbare afstand van de werkplaats (ongeveer tien kilometer). →
Kosten en baten van de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo
Deze CPB-notitie brengt, op verzoek van het ministerie van OCW in reactie op de motie Wiersma c.s. (kamerstuk 31524, nr. 326 ), de kosten en baten in kaart van de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het middelbaar beroepsonderwijs en zet deze af tegen de beroepsopleidende leerweg (bol) en doet dat voor werkgevers, studenten, mbo-instellingen en de overheid. →
Bewezen (in)effectieve maatregelen tegen leerachterstanden in het primair onderwijs
Dit is een CPB Achtergronddocument bij de notitie ‘effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs’. Waar de notitie beoogt om een toegankelijk en handzaam kompas te zijn, biedt dit achtergronddocument meer detail. Dit achtergronddocument behandelt de literatuur die gaat over het voorkomen en inlopen van leerachterstanden in het primair onderwijs, om antwoord te geven op de vraag welke interventies het meest effectief zijn om in te zetten bij kinderen met (risico op) een leerachterstand, rekening houdend met de achtergrond van het kind. →
Decennium onderwijs- en arbeidsmarktcarrières cohort 2006
Deze rapportage is een achtergronddocument dat hoort bij de CPB Notitie ‘waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt‘. Waar de notitie zich concentreert op de hoofdvragen, beschrijft dit achtergronddocument veel details. Het geeft een uitgebreid overzicht van de onderwijs- en arbeidsmarktloopbanen van jongeren. Deze loopbanen hebben we gesorteerd per vooropleiding in het voortgezet onderwijs. →
Hebben betaalde onderwijs-traineeships tot meer leraren geleid?
Geselecteerd worden voor de onderwijs-traineeships ‘Eerst De Klas’ (EDK) en ‘OnderwijsTraineeship’ (OTS) draagt niet overtuigend bij aan de kans om (1) te starten in een academische lerarenopleiding, (2) een eerstegraads lesbevoegdheid te behalen en (3) te (blijven) werken in het onderwijs. Deze studie laat met een regressie-discontinuïteiten-analyse (ruwweg) de lokale verschillen zien tussen kandidaten die werden geselecteerd voor een traineeship, en hen die afvielen op de selectiedag. →
Waarde van een startkwalificatie op de arbeidsmarkt
Deze studie verkent de rol van de startkwalificatie bij het optimaliseren van de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt voor mbo-studenten. Hierbij proberen we de volgende vragen te beantwoorden: 1. Doen jongeren met een startkwalificatie het beter op de arbeidsmarkt? 2. Vallen jongeren die al een startkwalificatie hebben gehaald vaker uit? Een startkwalificatie is een diploma op minimaal mbo2-, havo- of vwo-niveau. →
Opties voor de toekenning van onderzoeksbeurzen
De efficiëntie van het selectieproces voor de toekenning van onderzoeksbeurzen in de wetenschap staat onder druk. Het verdient aanbeveling om experimenten uit te voeren met maatregelen die de kosten van het selectieproces kunnen verkleinen en/of de kwaliteit van het gehonoreerde onderzoek kunnen vergroten. →