De linkbenadering voor het bepalen van het consumentensurplus in transportnetwerken
![No title No title](https://www.cpb.nl/sites/default/files/publicatie/de-linkbenadering-voor-het-bepalen-van-het-consumentensurplus-transportnetwerken/afbeelding/dp199voorkant180x255.jpg)
De tweede benadering wordt vaak verworpen vanwege een vermeend onvermogen van deze methode om met nieuwe verbindingen te kunnen omgaan. De zogenaamde HB-benadering (Herkomst-Bestemming) verdient dan de voorkeur. Verschillen in uitkomsten ontstaan inderdaad wanneer de verzameling van gebruikte routes verandert. Dit blijkt uit een consumentenbeslismodel dat een algemeen transportnetwerk bevat, waarbij expliciet niet-negativiteitsrestricties worden meegenomen. Uit het model volgt een uitdrukking voor welvaartsbaten in termen van schaduwprijzen. Cruciaal in de vergelijking van de verschillende methodes voor berekening van welvaartsbaten blijkt de Wardrop-aanname: zijn alternatieve routes op een gegeven HB-paar perfecte substituten of niet? Eventuele schattingsfouten van de linkbenadering zullen vaak niet groot zijn. De link-benadering verdient een rehabilitatie.
Downloads
Auteurs
![Maarten van 't Riet Photo of Maarten van 't Riet](https://www.cpb.nl/sites/default/files/user/pictures/picture-89472-1634733019.png)