18 maart 2025

Verdeling autobelastingen over huishoudens

Autobelastingen treffen arm en rijk gemiddeld evenveel, wel grote verschillen binnen groepen

Persbericht
Het gemiddelde percentage dat huishoudens uitgeven aan autobelastingen verschilt weinig tussen inkomensgroepen. Arme huishoudens geven gemiddeld 3% van hun inkomen uit aan autobelastingen. Bij rijke huishoudens is dit 4%. Binnen inkomensgroepen zitten echter wel grote verschillen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) naar de verdeling van uitgaven aan autobelastingen over huishoudens.
Elektrische auto laadt op

Autobelastingen vormen een flink deel van de totale kosten van een auto: ongeveer 40%. In het maatschappelijke debat maken mensen zich zorgen over de betaalbaarheid van de auto en de invloed van beleid daarop. Het CPB heeft voor het jaar 2022 alle uitgaven aan autobelastingen en kortingen via verlaagde tarieven in beeld gebracht die zijn gerelateerd aan de aankoop, het bezit en het gebruik van personenauto’s.

Rijke en arme huishoudens betalen naar verhouding van inkomen ongeveer evenveel aan autobelastingen (4 en 3%). Dit komt vooral doordat veel arme huishoudens helemaal geen auto hebben. Kijken we alleen naar autobezitters, dan wordt het verschil groter: lage inkomens besteden gemiddeld 6% van hun inkomen aan autobelastingen, terwijl dat bij hoge inkomens 4% blijft (zij hebben vrijwel allemaal een auto). 

De grootste verschillen in autobelastingen zien we niet tussen inkomensgroepen, maar binnen die groepen zelf. Verschillen in het aantal gereden kilometers en autobezit spelen daarbij een belangrijke rol. Ook waar je woont speelt een rol: in de stad geeft men gemiddeld 3% van het inkomen uit aan autobelastingen, tegenover 5% op het platteland. De verschillen tussen alleen huishoudens mét auto zijn kleiner: 4,4% in de stad versus 5,2% op het platteland.

De resultaten laten zien dat een vermindering van de huidige autobelastingen geen grotere voordelen opleveren voor de groep Nederlanders met een laag inkomen als geheel, dan voor de groep met een hoog inkomen. Uiteraard levert het wel voordelen op voor lage inkomens die zijn aangewezen op een auto. De effecten van belastingkortingen voor elektrische auto’s verschilden wel duidelijk tussen rijk en arm. Hogere inkomens schaffen vaker een elektrische auto aan dan lagere inkomens, waardoor belastingkortingen voor elektrische auto’s vooral naar huishoudens met hoge inkomens gaan. Dit stimuleringseffect gaat de komende jaren worden afgebouwd.

Contactpersonen