21 februari 2008
Essay voor de Parlementair Onderzoekscommissie Onderwijshervormingen
Beleid dat bijdraagt aan de kwaliteit van het Nederlands onderwijs kan hoge maatschappelijke baten opleveren. De effecten van beleid zijn echter vaak niet bekend.
In de huidige beleidspraktijk blijven kansen voor evaluatie van beleid onbenut. Zo worden regelmatig 'pilots' gehouden of wordt beleid gefaseerd ingevoerd. Daardoor ontstaan automatisch groepen die wel en groepen die niet te maken krijgen met het nieuwe beleid. Door in dit soort situaties niet alleen de resultaten te volgen van de groepen die (als eerste) met beleid te maken krijgen, maar ook van soortgelijke groepen die er (nog) niet mee te maken hebben, wordt op eenvoudige wijze een wetenschappelijke experiment opgezet. Hiermee kan het effect van beleid worden vastgesteld. Het benutten van deze kansen voor beleidsevaluatie lijkt relatief weinig inspanningen te vergen, terwijl de baten aanzienlijk kunnen zijn.
Downloads
Engels, Pdf, 63.9 KB
Auteurs
Dinand Webbink
Marc van der Steeg
Gerelateerd
Diversiteit studentenpopulatie bevorderen kan zonder lotingDe voorspellende waarde van toetsen uit het leerlingvolgsysteem voor de eindtoetsDe relatie tussen de arbeidsmarkt en studie-inschrijvingenEconomische effecten schatten voor individuen bij difference-in-differencesVermindert het vervangen van studiebeurzen door een sociaal leenstelsel de onderwijsinschrijvingen? Resultaten van een hervorming in het Nederlandse hoger onderwijs