Zoekresultaten

Er zijn 10 zoekresultaten.
25 mei 2022

Meerjarenonderzoeksplan 2022-2024

Het strategisch meerjarenonderzoeksplan 2022-2024 (mjop) geeft aan welke onderzoeksambities het CPB heeft. In lijn met dit plan worden de jaarlijkse werkplannen opgesteld, waarin de onderzoeksprojecten die dat jaar...

25 februari 2022

Investering en groei: kunnen we ons rijk rekenen?

In zijn maandelijkse essay in Het Financieele Dagblad gaat CPB-directeur Pieter Hasekamp in op de relatie tussen overheidsinvesteringen en bbp-groei en legt hij uit waarom het lastig is dat in één cijfer te vatten.

Foto van Pieter Hasekamp, directeur van het CPB
17 maart 2020

Complete CEP 2020, raming 2020, 2021, MLT

Op 26 maart publiceren we verschillende scenario’s met mogelijke effecten van het coronavirus COVID-19 op de economie.

Primary image
3 maart 2020

Samenvatting CEP 2020, raming 2020, 2021, MLT

Onderliggend gestage groei.

primary-image-nl 740x420
6 februari 2019

De (economische) waarde van wetenschap

Deze presentatie is gebruikt door Bastiaan Overvest op 5 februari 2019 tijdens de conferentie “De (economische) waarde van wetenschap”, georganiseerd door leden van de commissie OCW van de Tweede Kamer, in de Oude...

3 september 2018

Het bereik van de externe productiviteitseffecten van hoger onderwijs

Hoger onderwijs heeft, naast een direct productiviteitseffect op de hoogopgeleiden zelf, ook effect op de productiviteit van anderen. Deze studie onderzoekt waar deze externe productiviteitseffecten van hoger onderwijs precies optreden. De conclusie is dat de externe effecten vooral binnen bedrijven plaatsvinden. Buiten bedrijven zijn de effecten relatief klein, en bovendien begrensd binnen de eigen bedrijfstak en op afzienbare afstand van de werkplaats (ongeveer tien kilometer).

15 december 2017

Scientia potentia est: de opkomst van de makelaar voor alles

Digitale platforms brengen substantiële voordelen voor consumenten en bedrijven door op te treden als makelaar voor uiteenlopende diensten en producten. Naast vele voordelen, zijn er ook nadelen aan deze verandering: platforms worden stelselmatig gebruikt om misleidende informatie te verspreiden.

3 oktober 2017

Het effect van geografische afstand op online transacties: Bewijs uit Nederland

De opkomst van online handel verandert de rol van fysieke afstand tussen (potentiële) kopers en verkopers: een koper heeft via het internet toegang tot verkopers over het hele land.

4 april 2017

Regionale verspreiding van kennis van universiteiten en onderzoeksinstellingen

Dit paper analyseert de rol van fysieke afstand bij de verspreiding van kennis van Europese universiteiten en onderzoeksinstellingen naar bedrijven.

4 april 2017

De regionale impact van universiteiten; een literatuuroverzicht

Dit document biedt achtergrondinformatie bij het CPB Discussion Paper 348 ‘The regional impact of European Universities: evidence from patent citations’. Het discussion paper analyseert de rol van afstand bij de verspreiding van kennis (‘kennisspillovers’) van Europese universiteiten en onderzoeksinstellingen naar bedrijven.