8 oktober 2024

Werkenden in het aanvullend en particulier onderwijs

Aanvullend onderwijs heeft nauwelijks invloed op lerarentekort

Persbericht
Het aantal leraren dat lesgeeft in het aanvullend onderwijs is relatief gezien klein. Circa 8% van het lerarentekort zou kunnen worden verholpen als alle lesbevoegden die nu uitsluitend in het aanvullend onderwijs werken, zouden overstappen naar het publieke onderwijs. Dit blijkt uit een CPB-publicatie die de groep werkenden in het aanvullend en particulier onderwijs in Nederland in kaart brengt.
Docent geeft les aan kinderen

In totaal werken er in het aanvullend onderwijs rond de 3600 personen met een lerarendiploma, tegenover 240.000 docenten in het publieke onderwijs. Zo’n 80% van de werkenden in het aanvullend onderwijs, veelal studenten, heeft geen lesbevoegdheid.

Als leraren in het aanvullend onderwijs werken, doen ze dat vooral als zelfstandig ondernemer en vaak naast hun aanstelling bij een school. Ze werken op de school in de publieke sector overigens bijna evenveel uren als de gemiddelde leraar. 

Er is ook een groep leraren die werkt bij een studiebegeleidingsinstituut, maar deze groep is klein. Het salaris lijkt hierbij niet bepalend. Bij instituten verdienen leraren circa 20% per uur minder dan op een publieke school. Mogelijk spelen er andere factoren een rol, zoals de werkdruk, andere werkroosters of meer een-op-eencontact met leerlingen. 

Privéscholen

In de studie is ook gekeken naar privéscholen. Daaruit blijkt dat werkenden bij privéscholen vaak een verleden in het publieke onderwijs hebben. Omdat het particulier onderwijs een relatief kleine arbeidsmarkt is, werken er relatief gezien ook weinig leraren. Vergeleken met het aantal docenten in het publieke onderwijs is de omvang minder dan 0,5%.

Kansengelijkheid

Deze bevindingen nemen niet weg dat de toenemende privatisering van het onderwijs ook andere risico’s kent, bijvoorbeeld voor de kansengelijkheid in het onderwijs. Aanvullend onderwijs is niet toegankelijk voor iedereen, omdat veelal een financiële bijdrage vereist is. Wanneer het volgen van aanvullend onderwijs tot betere schoolprestaties leidt, kunnen niet-gebruikers op achterstand raken. Naarmate er meer leerlingen aanvullend onderwijs volgen, komen de niet-gebruikers nog verder op achterstand te staan. 
 

Contactpersonen

Lees meer over