Verder terugdringen schoolverlaten in mbo is niet eenvoudig
Hoofduitkomst
De hoofduitkomst van het onderzoek is dat op geen van de drie roc’s de interventie geleid heeft tot significant minder voortijdig schoolverlaten. Dit kan komen doordat het percentage voortijdig schoolverlaten al dusdanig is gedaald in de jaren voorafgaand aan de experimenten dat de groep die nog ‘overblijft’ een moeilijke en kwetsbare doelgroep is, waarvoor zwaardere interventies nodig zijn. De geteste interventies op de roc’s waren relatief lichte interventies.
Uitkomsten per interventie
De interventie op roc A bestond uit een grondigere intakeprocedure voor aspirant-studenten bij aanmelding voor een opleiding. Doel was een betere match tussen de gekozen opleiding en de verwachtingen en competenties van de student en daardoor minder uitval en voortijdig schoolverlaten. Er werden geen significante effecten gevonden op voortijdig schoolverlaten en ongeoorloofde afwezigheid.
Op roc B werd als interventie steviger opgetreden bij ongeoorloofd verzuim. Ongeoorloofd verzuim gaat vaak vooraf aan voortijdig schoolverlaten. Uit de analyse blijkt dat de interventie niet leidde tot significant minder ongeoorloofd verzuim. Evenmin resulteerde het nieuwe verzuimbeleid in significant minder voortijdig schoolverlaten.
Roc C testte een interventie die was gericht op het stimuleren van de ouderbetrokkenheid bij de opleiding van hun kind door inzet van e-coaches voor ouders. Uit de analyse blijkt dat e-coaching geen significant effect heeft op ongeoorloofd verzuim. Ook wordt er geen effect gevonden op voortijdig schoolverlaten.