Publicaties


9 november 2018

De maatschappelijke kosten en baten van een vrachtwagenheffing: een second opinion

Het CPB heeft – op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een second opinion uitgevoerd op een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) vrachtwagenheffing van Ecorys.

18 september 2018

De productiviteitseffecten van (milieu-) regelgeving

Deze CPB Notitie bestudeert de effecten van het aanscherpen van (milieu)regulering op de productiviteit van het bedrijfsleven.

7 september 2018

De fiscale behandeling van voertuigveiligheid

Voertuigveiligheid kan doelgerichter worden beprijsd, waardoor de prijs van veilige auto’s daalt en die van onveilige auto’s stijgt.

22 mei 2018

Leefbaarheidsbaten A2 tunnel Maastricht zeer aanzienlijk: meer dan 200 miljoen

In onze studie vinden we dat door de ondertunneling van de A2 in Maastricht de leefbaarheid van de stad sterk toeneemt. We berekenen een leefbaarheidswinst voor bestaande huizen binnen één kilometer van 220 mln euro. Het is aannemelijk dat de totale winst nog hoger ligt.

22 mei 2018

Ruimtelijke- én mobiliteitsprojecten in de stad: wat en hoe groot zijn de effecten?

De afgelopen twintig jaar proberen steeds meer ‘integrale’ infrastructuurprojecten in de stad om niet alleen de bereikbaarheid te verbeteren, maar ook de openbare ruimte. In deze CPB Notitie geven we allereerst een overzicht van integrale projecten in het binnen- en buitenland.

22 mei 2018

De leefbaarheidseffecten van stedelijke infrastructuur: bewijs uit Maastricht

Nieuwe infrastructuurprojecten beogen vaak in eerste instantie om reistijd te verkorten. Door toenemende druk op steden worden de laatste jaren verbeteringen in leefbaarheid en efficiënt ruimtegebruik echter steeds belangrijker.

14 mei 2018

Vrijwillig uit de auto: gedragsbeïnvloeding in de werkgerelateerde mobiliteit

De Nederlandse overheid doet veel om mobiliteit in goede banen te leiden. In deze notitie kijken we naar de effecten van gedragsbeïnvloeding op mobiliteit in woon-werk- en zakelijk verkeer. Dit doen we met een overzicht van de empirische literatuur en een analyse van de effecten van het programma Low Car Diet (LCD).

7 mei 2018

Optimale waterveiligheid bij onderling afhankelijke dijken: toepassing op het IJsselmeergebied

Bescherming tegen een stijgende zeespiegel en grotere rivierafvoeren is een belangrijk onderwerp wereldwijd én zeker ook in Nederland. Dit paper presenteert een nieuw model om de optimale mate van waterveiligheid te bepalen.

28 februari 2018

Opties om de stedelijke productiviteit te bevorderen

Steden hebben een positieve invloed op de productiviteit en vormen daarom een belangrijk onderdeel van onze economie. De productiviteitsvoordelen van verstedelijking zijn er voor alle werknemers, maar ze zijn niet voor alle bevolkingsgroepen even groot.

28 februari 2018

Waarom groeien lonen sneller in grotere steden? Een onderzoek naar het belang van ruimtelijke selectie

Deze studie richt zich op de vraag waarom lonen sneller groeien in grote steden dan in kleine steden. We concluderen dat dit voornamelijk wordt veroorzaakt door ruimtelijke selectie: personen en bedrijven met een inherent hogere loongroei vestigen zich bij voorkeur in grote steden. Jonge werknemers ervaren echter wel een substantiële verhoogde loongroei in stedelijk gebied.