Seminar

Seminar ‘Does targeted school budget support reduce achievement inequality?’

Dinsdag 4 juli 2017 geeft Joppe de Ree (CPB) een presentatie getiteld ‘Does targeted school budget support reduce achievement inequality?’

Datum
4 juli 2017
Tijd
00:00
Locatie
CPB-kantoor, Bezuidenhoutseweg 30, Den Haag, Seminarzaal 3, Braamzaal

Tijdstip:           13:00-14:00 uur

Locatie:            CPB-kantoor, Bezuidenhoutseweg 30, Den Haag, Seminarzaal 3, Braamzaal

Presentatie:  Joppe de Ree (CPB)

Discussiant:   Robert Dur (EUR)

Voertaal:         Engels

Aanmelden:  U kunt zich aanmelden voor dit seminar door een email te sturen naar secrpool@cpb.nl met vermelding van uw voornaam, naam en de organisatie waar u werkzaam bent.

CPB seminars zijn gericht op onderzoekers en beleidsmakers. Tijdens de seminars worden voorlopige onderzoeksresultaten gedeeld, zodat daarover met elkaar van gedachten kan worden gewisseld. De voorlopige bevindingen uit de seminars zijn niet bedoeld voor publiciteit. Bent u journalist en geïnteresseerd in een van onze seminars, neem dan contact op met Suzanne van Gils: 06 21560776.

Een geldige ID-pas is verplicht voor externe bezoekers. De wachttijd bij de receptie kan 5 à 10 minuten duren. Bent u in het bezit van een Rijkspas? Dan kunt u direct doorlopen naar de seminarzaal, indien u van te voren het volgende formulier heeft ingevuld InterDepartementale Toegang

Samenvatting onderwerp:

This paper studies the rationale for and effectiveness of unconditional budget support for primary schools with many disadvantaged students. First, we present a simple economic model that could explain why governments choose to hand out these grants unconditionally and why schools then spend the unconditional funds on tutoring the underperformers. Second, we study an additional Dutch budget scheme for disadvantaged students at schools in relatively adverse neighborhoods. We show that school boards actually distribute funds over individual schools according to the government’s wishes. Moreover we show that schools do spend the money on extra teaching personnel. However, by exploiting the geographic cut-off rule in the budget formula, RD-estimates show that the extra teachers are not able to improve the performance of disadvantaged students, nor of the other students.

Het CPB organiseert seminars voor wetenschappers.Tijdens deze seminars worden academic papers gepresenteerd en besproken. Seminars worden gehouden op dinsdagen van 13.00 u - 14.00 u.

Het CPB organiseert policy seminars voor beleidsmakers, wetenschappers en belanghebbenden. Bij deze CPB polinars ligt de nadruk op de implicaties voor beleid. Polinars worden gehouden op donderdagen van 13.00 u. - 14.00 u.

Vanaf het moment dat u zich aanmeldt voor een seminar wordt u per email op de hoogte gehouden van nieuwe seminars. U kunt zich voor deze alertingsservice afmelden door een email te sturen naar: secrpool@cpb.nl

Voor een overzicht van de CPB seminars/polinars zie: cpb.nl/agenda

 

Disclaimer: 'The views and analysis presented in the seminar do not necessarily reflect the opinion of the CPB'

Contactpersonen