September 17, 2024

Projections September 2024 (MEV 2025)

Purchasing power gains dampened by delayed financial relief

Press release
Now that the government has finalised its budget for next year, the expected increase in purchasing power in 2025 will be lower than previously estimated. Meanwhile, the budget deficit will be slightly lower. This is according to the Macro Economic Outlook 2025 (MEV 2025), which was released earlier today. While the new government’s outline coalition agreement includes a number of measures aimed at alleviating the financial burden on Dutch citizens, some of these will not be implemented until after 2025. This will temporarily free up funds to compensate for the loss of tax revenue due to the Supreme Court ruling on Box 3, which was already included in the draft MEV. As a result, there will be a small drop in average purchasing power in 2025, but an average annual increase in purchasing power of 0.8% will be maintained throughout the government’s term.
Macro Economische Verkenning 2025 - UK

Expenditure postponed to later years 

The government assumes that it will not be able to realise all budgeted expenditure in the short term, which is why some spending has been deferred to later years. This reduces the current budget deficit from 2.2% to 1.8% of GDP. Although the budget deficit will remain below the European limit of 3% of GDP in the years ahead, it is edging closer to the agreed guard rail and on track to exceed the limit from 2029 onwards. 

Poverty targets met  

In the outline coalition agreement, the cabinet parties agreed that poverty rates should not increase from the 2024 levels during their term of office. In the draft MEV, this target was not met for child poverty, but plans to gradually increase the child-related budget have resolved this. Choosing this kind of targeted measure to achieve the poverty targets is at odds, however, with the desire to eventually abolish the system of allowances.  

The Macro Economic Outlook 2025 sets out the changes from the draft MEV. The underlying economic estimates have remained the same – the changes between the two versions were made solely to reflect the government’s budget adjustments.   

  2023 2024 2025 2025-2028
Return to GDP growth ( % per year) 0.1 0.6 1.5 1.4
Unemployed remains low (% of the labour force) (a) 3.6 3.7 3.8 4.5
Purchasing power recovers (median, % per year)  -0.6 2.5 0.7 0.8
Poverty remains low (persons, in %) (a) 4.6 4.5 4.4 4.4
General deficit deepens (% GDP) (a)  -0.4 -1.8 -2.5 -2.5

(a) Column 2025-2028 shows the level in the final year (2028)

Contacts

.

This publication is in Dutch, there is no English translation!
Dit Verantwoordingsdocument hoort bij de Macro-Economische Verkenning, gepubliceerd op 17 september. Deze publicatie bevat een nadere onderbouwing van de raming op het vlak van de Nederlandse economie, de overheidsfinanciën, en koopkracht en armoede.

Lees ook de MEV 2025. Daarnaast is er een actualisatie van de cijfers op middellange termijn gedaan. 

This publication is in Dutch, there is no English translation!
Deze publicatie geeft een overzicht en verantwoording van gedragseffecten die door het CPB en het ministerie van Financiën zijn toegepast bij het ramen van standaard belastingmaatregelen, zoals een tariefwijziging. Het behelst de belastingmaatregelen die door het CPB zijn behandeld en met het ministerie van Financiën zijn afgestemd in certificeringsrondes of eerdere doorrekeningen of Keuzes in Kaart. Bij elke belastingmaatregel maken het CPB en het ministerie van Financiën een eigen afweging over de toepassing van het standaard gedragseffect.
This publication is in Dutch, there is no English translation!
Het CPB raamt het gemiddelde aantal bijstandsuitkeringen op ongeveer 346 dzd in 2024. Dit is een stijging van 8 dzd uitkeringen ten opzichte van het gerealiseerde volume in 2023. De helft van deze stijging komt doordat de werkloze beroepsbevolking in 2023 en 2024 is toegenomen. Daarnaast heeft beleid een even groot effect op het geraamde bijstandsvolume. Naar verwachting stijgt het aantal bijstandsuitkeringen in 2025, naar een niveau van 349 dzd uitkeringen. In deze notitie geven we een toelichting op deze raming van het bijstandsvolume in 2024 en 2025 in de Macro Economische Verkenning (MEV) 2025.

Voor de bekostiging van uitkeringen op grond van de Participatiewet ontvangen gemeenten een budget van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De hoogte van het budget wordt bepaald op basis van een raming voor het aantal uitkeringsgerechtigden en de gemiddelde hoogte van een bijstandsuitkering. Het CPB publiceert ramingen van het aantal bijstandsuitkeringen in het lopende en komende jaar in het Centraal Economisch Plan (CEP) in februari/maart en in de MEV in september. 

This publication is in Dutch, there is no English translation!
Het CPB certificeert budgettaire ramingen van de fiscale beleidsmaatregelen uit het wetsvoorstel Belastingplan 2025 en overige wetsvoorstellen in het pakket Belastingplan 2025. Het CPB acht de ramingen van de budgettaire effecten van de maatregelen redelijk en neutraal. Dertien maatregelen krijgen het onzekerheidsoordeel ‘hoog’.

In totaal zijn 28 fiscale maatregelen aan een uitvoerige toetsing onderworpen. Deze maatregelen zijn beoordeeld vanwege een geraamd budgettair effect van tenminste 50 mln euro, grote gedragseffecten of een sterk onzekere grondslag.

Below, you find the figures of the September projections 2024 (MEV 2025)

Table 'Main economic indicators', 2022-2025, September 2024

International items
  2022 2023 2024 2025
Relevant world trade volume goods and services (%) 7.8 -0.4 1.1 2.8
Export price competitors (goods and services, non-commodities, %) 15.2 -1.9 1.1 1.6
Crude oil price (dollar per barrel) 100.8 82.5 83 77.2
Exchange rate (dollar per euro) 1.05 1.08 1.08 1.10
Long-term interest rate the Netherlands (level in %) 1.5 2.8 2.7 2.7
GDP and demand (volume)
  2022 2023 2024 2025
Gross domestic product (GDP, economic growth, %) 5.0 0.1 0.6 1.5
Household consumption (%) 6.9 0.8 0.7 2.7
Government consumption (%) 1.3 2.9 2.5 1.3
Capital formation including changes in stock (%) 5.6 -9.1 -3.2 3.7
Exports of goods and services (%) 4.4 -0.5 -0.4 2.4
Imports of goods and services (%) 4.4 -1.8 -0.7 3.7

Prices, wages, purchasing power and poverty
  2022 2023 2024 2025
Price gross domestic product (%) 6.2 7.3 5.1 2.7
Export price goods and services (%) 19.1 -0.9 1.0 1.7
Import price goods and services (%) 22.1 -3.4 -0.7 1.4
Inflation, national consumer price index (CPI, %) 10.0 3.8 3.6 3.2
Alternative CPI (purchasing power and poverty figures) (%)  6.8 7.8 3.4 3.2
Inflation, harmonised index of consumer prices (HICP, %) 11.6 4.1 3.5 2.8
Compensation per hour private sector (%)  3.2 6.6 7.0 5.2
Wages as determined in collective labour agreements, private sector (%) 3.1 5.9 6.6 4.3
Purchasing power, static, median all households (%)  -2.5 -0.6 2.5 0.7
People in poverty (level in %)  4.8 4.6 4.5 4.4
Labour market
  2022 2023 2024 2025
Labour force (%) 2.4 2.0 1.0 0.6
Active labour force (%) 3.2 2.0 0.9 0.4
Unemployment (in thousands of persons) 350 359 375 390
Unemployed rate (% of the labour force) 3.5 3.6 3.7 3.8
Employment (hours, %) 3.9 1.4 0.7 0.2
Other items
  2022 2023 2024 2025
Labour share in enterprise income (level in %) 67.8 67.6 68.8 68.8
Labour productivity private sector (per hour, %) 1.8 -1.2 -0.3 1.3
Private savings (% of disposable household income) 1.3 1.9 5.5 6.2
Current-account balance (level in % GDP) 6.6 9.9 10.8 10.0
Public sector
  2022 2023 2024 2025
General government financial balance (% GDP) -0.1 -0.4 -1.8 -2.5
Gross debt general government (% GDP) 48.3 45.1 45.0 46.7
Taxes and social security contributions (% GDP) 38.1 38.6 38.1 38.0
Gross government expenditure (% GDP) 43.6 43.4 44.1 44.8