Second Opinion Kentallen Kosten-Batenanalyse (KKBA) Velsen Energiehaven IJmond
De KKBA weegt verschillende opties voor de invulling van het slibdepot ‘Averijhaven’ tegen elkaar af om zo tot de meest nuttige gebruiksfunctie te komen. Vaststaat dat het slibdepot ontmanteld moet worden, in het referentiescenario wordt dieper gegraven om een insteekhaven te realiseren. De insteekhaven zal gebruikt worden als lichterlocatie voor schepen die doorvaren naar de haven van Amsterdam. De projectalternatieven verkennen verschillende invullingen van het terrein in de vorm van de ‘Energiehaven’, een bedrijventerrein dat ruimte biedt voor de offshore-windenergiesector. De lichterlocatie blijft in die gevallen langs de vaargeul in de haven liggen en zal met beheersmaatregelen veiliger worden gemaakt om aan de uitgangspunten van Rijkswaterstaat te voldoen.
Onze conclusie is dat de KKBA Velsen Energiehaven IJmond geen goede weergave geeft van het maatschappelijk rendement van de Energiehaven. De grootste post, de transportvoordelen, zijn berekend onder een aantal aannamen die wij niet realistisch achten. Dit heeft waarschijnlijk verregaande gevolgen voor het uiteindelijke saldo van de verschillende alternatieven. Een eerste grove kwalitatieve indicatie door het CPB laat zien dat bij een betere inschatting van de transportkostenvoordelen en het hanteren van een minder gunstig scenario het saldo aanzienlijk lager zal uitkomen. Er is echter onvoldoende informatie om een betere kwantitatieve inschatting te maken.
We bevelen aan om met een goed uitgevoerde, uitgebreidere MKBA een en ander nog een keer goed uit te zoeken.