Publicaties


26 april 2023

Nederland gebaat bij internationaal beleid over tariefkosten in waardeketens

Bedrijven hebben te maken met verschillende handelskosten die hun internationale concurrentiepositie beïnvloeden. Naast directe tariefkosten op importen en exporten zijn er ook indirecte tariefkosten die elders in de...

26 april 2023

Instrumentarium voor waardeketenonderzoek

We introduceren twee nieuwe instrumenten om internationale handel beter te begrijpen. Met de handelskostenindex berekenen we de totale handelskosten van een waardeketen. Met het nieuwe zwaartekrachtmodel, dat ook handel...

25 april 2023

De CPB Wereldhandelsmonitor: technische beschrijving (update april 2023)

De CPB Wereldhandelsmonitor is een instrument voor het bijeenbrengen, aggregeren, en samenvatten van wereld-dekkende maandelijkse gegevens over internationale goederenhandel en industriële...

7 september 2020

De gevolgen van de coronacrisis voor Nederlandse bedrijven en banken

Financiële schok coronacrisis treft specifieke sectoren, banken hebben voorlopig voldoende buffers.

Corona en effect op bedrijven en banken
7 september 2020

Analyse van kwetsbare bedrijven en banken in de coronacrisis

Dit achtergronddocument behoort bij de coronapublicatie ’De gevolgen van de coronacrisis voor Nederlandse bedrijven en banken’. Wij analyseren kwetsbare sectoren aan de hand van twee methoden: een voorspelling van...

corona en analyse kwetsbare bedrijven en banken
24 april 2020

De CPB Wereldhandelsmonitor: technische beschrijving (update 2020)

De CPB Wereldhandelsmonitor is een instrument voor het bijeenbrengen, aggregeren, en samenvatten van wereld-dekkende maandelijkse gegevens over internationale goederenhandel en industriële...

13 februari 2020

Zijn de besparingen van Nederlandse huishoudens optimaal?

Nederlandse huishoudens hebben bijzondere balansen, vooral de hoge hypotheekschulden en hoge pensioenaanspraken vallen op in internationaal verband. In deze notitie onderzoeken we hoe de vermogensopbouw van Nederlandse...

primary image nl 740x420
18 maart 2019

Markups van bedrijven in Nederland

Wij vinden voor Nederland dat de meeste sectoren geen stijgende markups laten zien.

No title
18 maart 2019

Het schatten van markups voor bedrijven in Nederland

Deze studie analyseert hoe markups van bedrijven zich hebben ontwikkeld in Nederland. Markups worden gemeten als de ratio tussen de verkoopprijs en marginale kosten. Dit document bespreekt in detail de methodologie,...

2 juli 2018

Koplopers en volgers in Nederland: het meten van de productiviteit van hoogproductieve bedrijven

Deze studie toont aan dat het gebruik van een grote dataset die representatief is voor alle bedrijfsgroottes, belangrijk is om de divergentiehypothese te bestuderen.